Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Natur- och miljöskolan
ÅMÅL
december 2023 - juli 2024
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/2

Temadag plast i och runt havet F-3

Vad gjorde vi? 
Upptakt: 
Vi startade arbetet med en introduktion med hjälp av Power Point. I samband med PP hade vi diskussioner om vart eleverna möter plast. Både i hemmet och i skolan.  Vi pratade om vart plasten kan komma i från.  Eleverna hade under introduktionstiden en läxa där de skulle undersöka hemmet och skriva ned saker som var gjorda av plast.  

Föreläsning
Efter genomgången hade vi ett företagsbesök där Tobias Hedlund föreläste om hur deras företag återvinner plast och vad de nya produkterna används till. Eleverna fick se och känna på både nya och gamla produkter samt känna på plastgranulat.  
Eleverna var mycket aktiva under föreläsningen genom att lyssna och att ställa frågor.  

Vi skapade pyssel med återvunnet material. Vattendjur av olika slag.  

Cleansea 
Vi tog kontakt med företaget Cleansea som städar stränder på västkusten. De skickade en länk till oss med en hälsning till eleverna och de tackade för vårt engagemang.  
Vi lärare köpte armband som finansierar städning av kusterna.  
https://www.cleansea.co/pages/the-story-of-cleansea 

Elevernas arbete 
Eleverna arbetade i grupper där elever från åk 2 och 3 ingick. Eleverna fick olika frågeställningar och områden som handlade om vårt tema. Eleverna letade fakta på nätet och de skrev sedan texter som de satte upp på planscher. Eleverna både ritade och skrev ut bilder som passade till deras frågeställningar.  

Hur olika former av plaster påverkar hav, land, djur och människor. Synliggöra i hur stor utsträckning eleverna möter olika former av plaster i sin vardag, exempelvis i deras kläder.  Iom denna temadag hoppas vi att det bidrar till elevernas kunskaper och att de i sin tur kan påverka sin omgivning.

 

1/3

Rent vatten en förutsättning för liv

Uppstart 4-6
Skedde genom att vi visade en PP om vattnets betydelse för oss. PPn varvades med fakta och filmklipp från olika delar av världen där man bl a fick en inblick i hur det kan vara som barn/ungdom att leva utan rinnande vatten i en kran och vad olika organisationer gör för att att fler ska få tillgång till rent vatten.

Vi genomförde ett praktiskt moment där eleverna i grupper om 3 fick smutsa ned vatten för att sedan försöka rena det. Det var inte så lätt tyckte eleverna utan de fick göra om procedurerna många gånger för att nästan slutligen få ett klart vatten. 
Vi testade även att rena coca cola, men det blev inte speciellt mycket klarare.

Vi lärare demonstrerade lifestraw för eleverna och vilken nytta man kan ha dem även här i Sverige när man kan vara på vandring i fjällvärlden. 

Eleverna i 4-6 arbetade i respektive åldersgrupp och delades i mindre grupper, expertgrupper. Varje grupp skulle söka svar utifrån nedanstående punkter. Det var två grupper som hade samma frågeställning i årskurs 6, eleverna i årskurs 4 besvarade en fråga/grupp och 5:orna besvarade samtliga frågor.

  • Var i världen finns det mest orent vatten? Färglägg världskartan! 
  • Hur kan man förbättra vattenkvaliteten i världen? 
  • Vad gör olika hjälporganisationer kring orent vatten i världen? 

All information grupperna kom fram till sammanställdes på stora collage tillsammans med världskartan och bilder som de hittade 
Redovisningen av arbetat skedde på lite olika olika sätt.    
I 4:an redovisade man utifrån expertgrupper där man hade collage.
I 5:an redovisade eleverna direkt i planscher för varandra.
I 6:an fick eleverna med samma frågeställning redovisa vad de kommit fram till i respektive grupp. Därefter fick de komplettera varandras arbeten innan de sedan satt i 2 expertgrupper och redovisade för de övriga två arbetsgrupperna.

Vi hoppas att eleverna har fått till sig kunskaper om hur de kan göra egna val för var t.ex. kläder är tillverkade och hur processen har gått till.
 

1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Ämnesövergripande arbete
Följande skolämnen inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Skolans värdegrund och uppdrag
Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Normer och värden
Skolans mål är att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

1/3

UTVÄRDERING

Hållbar utveckling

Det vi har arbetat med under alla tre delarna hoppas vi att det har gett eleverna en inblick i varför man behöver vara rädd om vår planet. Nedskräpningens konsekvenser har fått en förståelse för hur det påverkar hälsan, miljön och samhället. Eleverna har blivit mer medvetna om vad som händer när kemikalier och andra ämnen spolas ned i toaletter, släpps ut/kastas i naturen från hushåll, industrier, jordbruk mm. Vi har pratat om hur detta påverkar miljön på olika sätt i nutid och i framtiden. Eleverna har även deltagit i diskussioner utifrån ett ekonomiskt perspektiv kring olika material, i detta fall vad som kan ersätta plaster. Eleverna fick upp ögonen för hur lite vatten som vi egentligen kan använda och att det är så orättvist fördelat i världen.

UTVÄRDERING

Delaktighet och inflytande

Eleverna har i grupper till frågeställningar som alla eleverna i 4-6 arbetade med. Eleverna skapade collage och valde sätt att redovisa arbetet för andra. Eleverna brainstormade över i vilken stor utsträckning vi använder plast och fick komma med förslag på vad man skulle kunna använda i stället. Eleverna fick även söka fakta och skrev texter som de skapade planscher av utifrån olika frågeställningar kring plasttemat. Eleverna både ritade och skrev ut bilder som passade till deras frågeställningar. Eleverna i klasserna och miljörådet lämnade förslag på var vi kunde plocka skräp. Alla elever i årskurs F-6 gick i sina faddergrupper och plockade skräp längs olika vattendrag inne i Åmål. 2 klasser gick längs Vänerns strand, 2 klasser till Norra Viken, 2 klasser gick till Vattentornstjärnet och en klass gick längs Åmålsån. Det hittades mycket papper- och plastförfackningar, glasflaskor och portionssnus. Det hittades även en del plastbitar, som ska hjälpa till vid reningen av vattnet, som vid en översvämning 2018 läckte ut från kommunens reningsverk.

UTVÄRDERING

Handlingskraft

Eleverna i alla årskurser var delaktiga i diskussioner, praktiska uppgifter och under skräpplockandet. Inte minst då de skulle rena vatten var engagemanget stort.

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
22 juli 2024

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
22 juli 2024

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Natur- och miljöskolan | ÅMÅL