Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Natur- och miljöskolan
ÅMÅL
januari 2023 - juli 2023
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/3

Utveckla skolgården

Eleverna kommer att få hjälpa till att bygga och måla och skapa på skolgårdsdag. Detta kommer att genomföras i faddergrupper.

Detta arbete genomfördes inte som det var tänkt från början. Istället ämnesintegrerades detta med slöjden i årskurs 6. En grupp elever hjälpte till att iordningsställa kabeltrumma att använda som ex spelbord på raster och på fritids. 

Arbetet påbörjades med att skrapa trumman ren från gammal färg. Därefter målades trumman och en ny bordsskiva tillverkades med hjälp av slöjdlärare. Detta arbetet kommer fortsätta med att fler kabeltrummor till bord och sittplatser ordnas under nästa läsår. 

Vi kan se att flera elever använt kabeltrumman som bord under fritidstid på skolan. De har tex ritat och pärlat runt bordet. Det har lett till att fler elever hittar saker att göra på rasten och ökar välbefinnandet. 

Jag har sett andra barn spela spel där.
Det har fungerat bra att rita.
Det är lite svårt för att skivan är inte slät
1/2

Utveckla skolgården

Eleverna på mellanstadiet fick som uppgift att  i projektarbeten själva se hur man kunde utveckla skolgården. Dessa är tänkta att användas som underlag för ett större arbete längre fram. Eleverna jobbade i åldersblandade grupper med olika teman; sittplatser på skolgården, utomhusbibliotek, odlingsplatser och spelplatser (som under senare delen av vt blev till bord av kabeltrummor)

Eleverna fick själva rösta på det förslag de själva tyckte blev bäst. 

Projektet ämnesintegrerades med ämnena matte, svenska och bild och resulterade i en plansch med ritningar och förklarande text. 

1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Ämnesövergripande arbete
Följande skolämnen inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Skolans värdegrund och uppdrag
Följande övergripande perspektiv och/eller förhållningssätt inkluderas i vårt Grön Flagg-arbete:
Normer och värden
Skolans mål är att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

1/3

UTVÄRDERING

Hållbar utveckling

Arbetet har lett till att fler elever har något att göra på rasterna. Det finns många elever på skolan som inte vill delta i sportaktiviteter som fotboll, innebandy eller basket. Dessa elever har nu fått fler alternativ. Detta leder förhoppningsvis till ökat välbefinnande, trygghet och trivsel på skolan och på fritids. I och med att vi använde gamla kabeltrummor till bord användes inte något nytt material, utan vi återbrukade gammalt material. Detta ger en mer hållbar konsumtion. I och med att eleverna även kan använda material i kojorna under längre tid blir det mindre skräp på skolgården och nytt skräp tas inte med ut i naturen/ miljön på skolgården. Att det upphittade skräpet återvinns ger en bättre miljö. Dessutom riskerar inte elever och djur att skadas av skräp som blivit liggandes ute. Projektet eleverna genomförde på mellanstadiet, och skolgårddagen eleverna genomförde på lågstadiet, leder till ökad känsla av delaktighet. Detta leder också förhoppningsvis till att eleverna blir rädda om saker och miljön på skolgården. Något som er en hållbar vardag för skolan.

UTVÄRDERING

Delaktighet och inflytande

Eleverna har varit delaktiga i klassråd och miljöråd. De har fått framföra önskemål och ge förslag på hur vi kan förändra miljön på skolgården. Elever i årskurs 6 var delaktiga i färdigställandet av bordet som vi gjorde av en gammal kabeltrumma.

UTVÄRDERING

Handlingskraft

Eleverna har varit väldigt fokuserade och engagerade i arbetet med projekten. De hade många förslag och visade stort intresse för de egna och de andra gruppernas arbeten. Grupperna samarbetade bra och i stort sett alla elever deltog i arbetet i sina grupper. Under skolgårdsdagen jobbade eleverna bra med de praktiska uppgifter som gjordes på skolgården.

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
21 juli 2023

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
21 juli 2023

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Natur- och miljöskolan | ÅMÅL