Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.
Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.
Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.
På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.
Ett av våra utvecklingsmål i Grön flagg handlar om vårt välmående.
För att stärka ”jaget” och sin identitet arbetade vi med temat ”min familj”.
I vår undervisning om alla likas värde och att alla familjer är lika fina oavsett hur de ser ut använder vi oss bl.a. av boken om ”Mirjam och den magiska tröjan”. Den handlar om Miriam som bor med sina två pappor.
Vi gjorde halsband och lekte ”under hökens vingar kom”, precis som i boken!
Vi mailade familjen och fick till svar att de gärna ville ha ett samtal med oss via FaceTime. För att lära känna familjen bättre tittade vi på filmer när de var på Kolmården, var på Leos Lekland, Johan och Johns bröllop, när de dansade balett och mycket mera. Vi diskuterade också frågor som vi skulle ställa. ”Jag gillar dinosaurier! Gör ni det?” ”Finns den magiska tröjan kvar?”
Vi skickade också ett brev till Mariette och bjöd in henne och hennes familj till oss.
Vi pratade om Mariette och om Johan, John, Miriam och Astrid på våra grönflaggmöten.
Barnen fick skicka en bild på sin familj och berätta om den. De var så stolta när de berättade om sin familj och deras traditioner!
De fick också måla en bild på sin familj.
Vårt arbete med ”Min familj” innebär hållbar utveckling då vi tidigt vill implementera fina grundvärderingar med olika familjekonstellationer då barngruppen inte har någon erfarenhet av andra konstellationer än ”mamma, pappa, barn”.
I vår grönflagg-plan står det att vi ska ha gemensamma grillträffar för att stärka vårt samarbete mellan avdelningarna.
Extra aktuellt i år när vi i uppdrag av vår huvudman ska arbeta med relationell pedagogik.
Den här gången uppmärksammade vi valborgsmässoafton. Vi delade in barnen i grupper där vi blandade spindelbarn/ ekorrbarn. Barnen fick samarbeta två och två och göra en målning med hjälp av spelkulor och gul och röd färg.
Härligt samarbete mellan stora och små!
På utflykten fick de i uppdrag att samla 10 små smala pinnar (bara pinnar som ligger på marken!)som skulle bli själva brasan till vår ”kulmålningseld”. Tillbaka på gården limmade vi fast pinnarna på vår målning.
Till lunch grillade vi korv och bröd! Den här gången med rostad lök som tillbehör som röstats fram på våra grönflaggmöten!
När vi planerar våra gruppstärkande aktiviteter gör vi detta för att ge barnen förutsättningar till att få hållbara relationer, få vara sitt bästa jag, stärka självkänslan och få en känsla av samhörighet, KASAM!
Då barnen har visat stort intresse för låten ”banan, melon, kiwi och citron” ville vi ordna ett fruktdisco! 🍌🍉🥝🍋
Vi började med att hela förskolan samlades på gården för att dansa tillsammans! 🎉💃🕺
Sen delade vi in oss i blandade grupper där vi utforskade frukternas doft, smak, form, färg och konsistens.
Därefter öppnade fruktbaren där pedagoger hjälpte barnen att fixa sin egen fruktdrink efter önskemål! 🍹
Det fanns också möjlighet att måla drinkbilder eller måla av frukter på vårt utestaffli!
Det blev en härlig fest med en blandning av rörelse, utforskande av frukt, skapande och framförallt med en känsla av gemenskap!
När vi planerar våra gruppstärkande aktiviteter gör vi detta för att ge barnen förutsättningar till att få hållbara relationer, få vara sitt bästa jag, stärka självkänslan och få en känsla av samhörighet, KASAM!