Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Natur- och miljöskolan
ÅMÅL
oktober 2021 - juli 2022
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/3

Ekologisk odling

Eleverna har testat olika sätt att odla på olika sätt. De har testat att  planterat senapsfrön, gröna och gula ärtor, linser och ärtgroddar. Vi har planterat i groddboxar, i jord i mjölkpaket, på papper, i glasburk och i vatten.

Vi har även odlat: tomater, chili, sockerärtor, potatis och solrosor. 

Vi genomförde även ett smaktest där vi jämförde konventionellt odlat mot ekologiskt odlat. Vi testade banan, majs, äpple- och apelsinjuice. 

Eleverna har visat stort intresse och vi hoppas att lusten att odla sina egna grönsaker har väckts. (Att vi har sått ett frö ;-)
Ju mer mat vi kan producera själva desto mindre behöver vi importera och där med minskar transporter.  Vi pratade även om vikten att kunna äta grönsaker och få i sig vitaminer även under vinter halvåret utan att köpa frukt som är transporterad runt hela jordklotet. Då är odlings sätten ovan toppen!

Roligt att lägga jord i påsen och att sätta i ärtorna. Det ska bli kul att äta ärtorna sen!
Det ruttnade i glasburken och då så luktade det jätteäckligt.
Det tog lite olika lång tid för de olika sakerna att gro. Efter två veckor var allt klart.
1/4

Ängen och bondgården.

Vi har lärt oss om hur viktig den biologiska mångfalden är. Vad som händer om vi inte har några pollinatörer. Om bin, humlor och fjärilar hotas så hotas våran mat försörjning. 

Därför har vi gjort insektshotell allt i från enkla med vassrör till mer avancerade som eleverna byggde i slöjden. 
Förskoleklassen skapade även fröbomber för att sprida fröer och hjälpa pollinatörer med föda. 

Vi har även i grupp jobbat med djurhållningen. Vi har jämfört hur djuren behandlas i Sverige och i övriga världen.

Förskoleklassen har kärnat eget smör genom att skaka grädde i en petflaska. 

Vi hoppas att kunskapen som eleverna får gör så att de kan göra miljövänliga val i vardagen tex i trädgården, naturen och affären. 

 

Vi har kärnat eget smör – Kul. Lite svårt och jobbigt, var gott.
1/3

Närodlad och säsongsbetonad mat

Vi hade en temadag på hösten för att inspirera barnen att ta hand om skörden på hösten. Visa på olika sätt att tillaga maten så att den håller längre samt äta efter säsong. 

Vi gjorde pressgurka, pizzasallad, colweslaw, grönkålschips, äppelkräm och picklad rödlök.

Det var även meningen att vi skulle göra ett studiebesök på en gård i närheten som odlar ekologisk, men pga att det kom snö sent och tjälen gjorde så att det drog ut på tiden innan jorden kunde brukas så gick det tyvärr inta att genomföra. 

De tyckte att det var kul och intressant att arbeta med andra elever från 4-6:an.
Några tyckte att det var kul att testa något nytt som grönkålschipsen.
1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Normer och värden
Skolans mål är att varje elev
Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

1/3

UTVÄRDERING

Hållbar utveckling

Eleverna kommer att kunna göra miljömedvetna val i vardagen. Ekologisk odling är viktigt för att stoppa utrotningen av bin och andra viktiga insektspollinatörer. Vi vet även att det ekonomiska värdet av pollineringen är mycket stort och kan vi då hjälpa till med detta så bidrar detta även till ekonomisk hållbarhet.

UTVÄRDERING

Delaktighet och inflytande

Eleverna har varit med i starten och gett förslag på vad vi kan göra inom temat. Utifrån elevernas förslag och önskemål har vi sedan satt upp mål hur hur vi ska jobba med målen.

UTVÄRDERING

Handlingskraft

Många elever har berättat att de har sått egna fröer hemma med familjen. Plantor skapar stort engagemang och många blev mycket intresserade och ville ta väl hand om sina solrosor. Vi låter klasserna att skriva om miljöarbetet som vi sedan lägger ut på skolans hemsida.

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
25 juli 2022

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
25 juli 2022

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Natur- och miljöskolan | ÅMÅL