Hoppa till huvudinnehåll
Grön Flagg
Lemshaga Akademi
Ingarö
januari 2021 - augusti 2021
Skrolla ner

HÅLLBARHET PÅ SCHEMAT MED GRÖN FLAGG

Grön Flagg är ett unikt lärandeprogram inom hållbar utveckling. Tillsammans med Sveriges skolor och förskolor omsätter vi kunskap till direkt handling.

Varje år hissar hundratals verksamheter i Sverige den Gröna Flaggan för att visa att en hållbar framtid börjar nu! Grön Flagg drivs av Håll Sverige Rent och ingår i det internationella nätverket Eco-Schools.

Tillsammans kan vi skapa en hållbar framtid – om vi agerar nu. Vi behöver ge lärare och elever i svenska skolor möjlighet att utveckla och omsätta sina kunskaper om hållbar utveckling, över flera ämnesområden.

På så vis skapas både förutsättningarna för långsiktig förändring – och viljan att göra skillnad.

1/2

Do Redo

Skapandeprojekt i textilslöjd.

Eleverna i 8:an fick 2-3 lektioner på sig att skapa något nytt av något gammalt. T.ex. att ta en stor t-shirt o göra den till topp, kjol och hårband. De fick bara använda återvunna kläder och tyger som t.ex. påslakan o gardiner.

Kreativiteten flödade och det blev allt från ett par jeans som räckte till både väska och topp, andra jeans blev en boxningssäck, gamla t-shirts blev shorts och mössor och gardinomtag blev hårsnoddar. Det syddes många väskor, pennfack, bebisplagg, shorts, toppar, mössor, ipadfodral, förkläden, glasunderlägg m.m. - allt av textil som annars skulle ha kastats.

Se några bilder för exempel på resultaten.

 

 

1/2

Friluftsliv

Vi har återkommande under året arbetat med friluftsliv på schemat för eleverna i åttan som ett sätt att bygga grupp, träna samarbete, bygga förståelse för vikten av att värna vår natur och dess djur och värdesätta desamma samt göra alla elever delaktiga i den del av vårt kulturarv som friluftsliv innebär. Vi har dessutom sett det som en viktig hälsoåtgärd under pandemin där elever i olika grupper tidvis endast kunnat mötas utomhus. Att öka elevernas rörelse har även det varit en viktig del i hälsomålen bakom projektet. Att njuta av sin utevistelse är också hälsofrämjande - en slags mindfulness i vardagen. Vi har tagit tid från Idrott och hälsa, NO-biologi och mentorstid för att kunna göra det.

 

Delar i projektet har varit vandring, koka sylt av egenplockade bär, laga mat på stormkök, göra upp eld med tändstål, knivskola med träning i att hantera kniv säkert, brandsäkerhet på olika sätt inklusive släcka brinnande docka med filt och släcka med brandsläckare, livräddning på öppet vatten, isvett vintertid. Dessutom lyssna-promenader, njuta-av-upplevelsen-stunder i det gröna samt mycket mer.

1/2

Skräp-projektet

Vi i Lemshagas Jupiter håller på med ett “skräpprojekt” där vi ska göra en affisch om stoppa skräpet, vi ska använda oss av information eller nudging, (nudging betyder att man ska göra det lätt att göra rätt) Det är en rolig och lärorik uppgift där vi även lär oss om mängden skräp vi faktiskt kastar. Vi röstar sedan om vilken affisch vi skickar in. Vinnaren får en soptunna som vi (om vi vinner) ställer utanför vårt kapprum. Vi har också fått lov att skicka in två bidrag eftersom vi är två grupper (röd och grön). 

 

“Stoppa skräpet”

Allt började med att fröken fick ett mycket spännande mejl om en tävling där man kunde vinna världens coolaste papperskorg och samtidigt göra världen lite lite bättre:)

Den är unik! Ovärderlig! Men framförallt galet ball! Ja, ni fattar. Det gick ju inte att motstå denna högst speciella papperskorg. Vi anmälde oss direkt, eller rättare sagt fröken anmälde oss alla… Lyckligtvis fick jag med mig de flesta. När jag tänker på den första lektionen vi hade förra veckan i uppstarten så måste jag bara le lite. Med allt jag hade gick jag in för att inspirera och motivera, hurra och peppa för detta spännande projekt där vi kunde göra en god gärning för vår miljö och samtidigt ha chansen att vinna denna unika papperskorg. Vissa elever fick jag direkt, de hurrade och applåderade, och fick ideer direkt:) Andra fick jag kämpa lite mer för deras engagemang. Minns hur en elev så härligt la huvudet lite på sned, såg så där gullig ut och lyssnade noga, dock mycket skeptiskt. “Är det inte helt galet ballt och kunna vinna denna unika papperskorg, finns bara 5 i hela världen!” - Ja så lät jag med all min övertygande röst och argumentation. Eleven bara log, fortfarande med huvudet på sned, och sa: “Men Åsa, det är ju en faktiskt bara papperskorg, men det blir nog kul ändå.” Härliga unge!  

 

Men vad handlar tävlingen då om? 

Nedskräpning är ett problem både här i Sverige och över hela världen. Skräpet medför negativa konsekvenser för djur och natur, samhället och människorna som lever där. Det skadar djuren som riskerar att äta eller fastna i det, det kostar mycket pengar att städa upp och nedskräpade miljöer påverkar vår trivsel. Vi vet att skyltar kan hjälpa till att minska nedskräpningen. Var med i tävlingen och skapa affischer som kan stoppa skräpet! 

 

Så här stod det i det mejl jag tidigare fått, och självklart ville vi vara med och bidra. Vi började projektet genom att titta på filmer och läste information om varför skärpet faktiskt är ett stort problem för vår framtid. Vi försökte få en bild av hur situationen är men framförallt vad vi måste göra tillsammans får att vända denna dåliga spiral och göra vår värld bättre. Att slänga skräp i papperskorgen är en viktigt del i det arbetet och där börjar vi. Det skulle bli vårt budskap. Att få folk att slänga skräp i soporna och inte slänga på marken. Vi skulle göra reklam för detta. Detta kunde vi göra på två olika sätt. Antingen välja att göra en reklamaffisch för att uppmana våra medmänniskor att göra rätt och slänga i papperskorgen. Det andra alternativet handlade om att arbeta med reklam genom “Nudging”. 

 

Nudging, vad är det?

Personalen på flygplatsen Schiphol i Amsterdam tröttnade på att toalettbesökarna kissade utanför och ville få männen att sikta bättre. Man testade därför att sätta ett klistermärke i form av en fluga på insidan av pissoaren. Resultatet blev att toalettbesökarna försökte pricka flugan och därmed minskade urinspillet med hela 80 % samtidigt som städkostnaderna minskade. Personalen hade alltså med ett enkelt klistermärke, en så kallad ”nudge” eller knuff, lyckats ändra ett beteende till ett annat mer önskvärt.

Tanken med nudging är inte att tvinga någon att ändra sitt beteende. Det handlar inte om att tjata på någon att sluta röka, bli vegan eller börja cykla istället för att åka tunnelbana. Målet är istället att få folk att göra bättre val och välja ett alternativ framför något annat. Gärna på ett roligt och kreativt sätt. 

 

Så här ser nu resultat ut när vi är klara med våra affischer och våra nudge: Vi kommer sedan att rösta om vilka bidrar vi ska skicka in. Det kommer inte bli ett lätt val då alla har gjort så fantastiska arbeten. 

Den största vinningen i detta projekt, måste jag också så här till sist få tillägga, är att eleverna verkligen har jobbat med sina projekt. De har fått bearbeta, förbättra, göra om och de har fått stundom hård feedback av mig. Med ett engagemang och gott humör och noll klagomål har de stött och blött och kämpat med sina uppgifter med bravur, som alltid:) 

1/2

Plogging

Plogging - plocka skräp och jogga i kombination.

Vi i år sex var ute och ploggade inom ramen för vårt projekt kring hållbar utveckling. Vi var ute i ca 2 h och hittade ca 50 kg skräp. Vi var till och med tvungna att ringa in fastighetskötaren som kunde komma och hämta åt oss. Vi kände alla att vi gjort en fin insats och var väl värda gott fika efteråt.

1/2

Mål kopplade till vår resa

Ur Läroplanen

Normer och värden
Skolans mål är att varje elev
Kunskaper
Det är skolans ansvar att varje elev

Mål kopplade till vår resa

Globala målen för hållbar utveckling

1/3

UTVÄRDERING

Hållbar utveckling

Vi har skapat kreativt av naturmaterial och även arbetat en hel del med återvunnet material, pratat om vikten av sortering och återvinning. Vi har diskuterat vilka olika resurser vi nyttjar i form av vatten, el, kläder, prylar, mat och att alla val vi gör påverkar vår omgivning på ett eller annat sätt. Vi har även njutit massor av naturen och idkat friluftsliv som både hälsofrämjande och kulturberikande aktivitet.

UTVÄRDERING

Delaktighet och inflytande

Barnen har varit med och tagit fram ideer till vad i en idesamling i början. Sedan har grön flagg-rådet fört de ideerna vidare och därefter valde vi mål att satsa på. Vi har tagit tillvara elevernas ideer till vad och hur inom projekten - vad vill de skapa och av vad, var vill de utforska och njuta av naturen, vad ska vi göra för att lyfta och värna vår närmiljö, vad ska vi prova för friluftslivsaktiviteter nästa gång? osv Det är i mångt och mycket barnen som genomfört alla olika ideer av egen kraft efter att vi vuxna hjälpt till med att sätta mål och ramar. Grön Flagg-rådet föll ganska snart på grund av pandemin då varken lärare eller elever från olika delar av skolan fick ses.

UTVÄRDERING

Handlingskraft

De har skapat aktivt, deltagit, gjort posters och informerat hemma. Flera föräldrar berättar om hur deras barn trycker på hemma att de ska återvinna mer, äta vegetariskt oftare och verkligen uppleva naturen när de är ute - inte bara ta den för given. Vi har informerat kring våra olika projekt i infobrev varje vecka. Att få skapa kreativt föder också handlingskraft och vilja att bidra.

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
03 augusti 2021

Vi blev Grön Flagg-certifierade den
03 augusti 2021

Nu fortsätter resan mot nya mål, tillsammans med miljontals barn, unga och pedagoger runt om i världen.
Lemshaga Akademi | Ingarö