Hoppa till huvudinnehåll
Stäng close

Kartläggning

Ta reda på vad ni vill arbeta med på skolan, vi tipsar er om hur. Involvera många på skolan i hållbarhetsarbetet, på det sättet blir det de intressen och idéer som uttrycks av elever och personal som ligger till grund för ert arbete. 

Steg 2 i Grön Flagg-arbetet

Kartläggningen är en viktig del av resan, eftersom ni redan här kan fånga in både elevernas och personalens engagemang och idéer. Då blir resten av resan så mycket roligare! Grön Flagg-rådet ska i början av resan göra en översyn av verksamhetens behov och möjligheter inom lärande för hållbar utveckling. Syftet är att undersöka vilka åtgärder som skulle kunna genomföras samt vilka kunskapsområden som kan behöva arbetas med för att nå framgång med globala målen. När kartläggningen görs är det viktigt att Grön Flagg-rådet gör den på ett sådant sätt att hela skolan blir delaktig. Börja med att titta tillbaka på utvärderingen av föregående resa samt vilket centralt innehåll i kursplanerna som behöver gås igenom. Resultatet av analysen kommer att ligga till grund för planen. Inspireras av Grön Flaggs teman som är baserade på de tre dimensionerna av hållbar utveckling eller inspireras av de Globala målen. 

Så vår film om kartläggning för mer information. Klicka här!

Processfrågor

Här kommer några förslag på processfrågor ni kan använda er av för att föra diskussionerna framåt. 

  • Vad har vi för samsyn på begreppet hållbar utveckling?
  • Hur arbetar vi idag på skolan med de Globala målen?
  • Vilka lärdomar tar vi med oss från tidigare Grön Flagg-resor? Vad fungerade bra och vad behöver vi utveckla?
  • Finns det något aktuellt ämne som engagerar eleverna?
  • Vilka andra fokusmål finns det på skolan och hur kan vi integrera de i vårt hållbarhetsarbete?
  • Hur kan vi arbeta ämnesövergripande?

Länktips!

Läs mer om Globala målen här.

Läs mer om Grön Flaggs olika teman i handboken s. 23-28 här. 

Swipa för nästa sida